"Το κύριο γνώρισμα του πολίτη είναι η συμμετοχή στην απονομή δικαιοσύνης και στην άσκηση εξουσίας" Αριστοτέλης

Παρασκευή, 12 Δεκεμβρίου 2014

Οι πρωτοβουλίες του Δήμου Θέρμου για τη βελτίωση και ασφαλτόστρωση του ορεινού οδικού δικτύου

    Δημοσιεύουμε απόσπασμα απο τα πρακτικά της συζήτησης του Δημοτικού Συμβουλίου Θέρμου κατά τη συνεδρίαση της 31ης Οκτωβρίου 2014, όπου με πρωτοβουλία του εισηγητή δημοτικού συμβούλου κ. Νίκου Κωστακόπουλου ,συζητήθηκε το θέμα "Βελτίωσηασφαλτόστρωση οδικού δικτύου σύνδεσης Τοπικών Κοινοτήτων ορεινής περιοχής Δήμου Θέρμου "και λήφθηκαν ΟΜΟΦΩΝΑ οι σχετικές αποφάσεις , οι οποίες θα διαβιβασθούν στα αρμόδια όργανα της Πολιτείας, πέραν των πρωτοβουλιών που θα αναλάβει ο ίδιος ο Δήμος. Στόχος της νέας Δημοτικής Αρχής είναι η επανεκκίνηση του συνόλου όλων των διαδικασιών που απαιτούνται ώστε τα χωριά να συνδεθούν με το Θέρμο και βεβαίως μεταξύ τους. Αξίζει να σημειωθεί οτι ο Δήμος Θέρμου προέβη με ίδια έσοδα στην εκπόνηση των αναγκαίων μελετών για την ωρίμανση των σχετικών έργων οδοποιίας της περιοχής αρμοδιότητας τουμε αποτέλεσμα αυτά τα έργα να έχουν πληρότητα ωρίμανσης  και γι’ αυτό να μην υπάρχει κώλυμα ένταξής τους σε αντίστοιχο χρηματοδοτικό πρόγραμμα.
    Το θέμα είναι ο Δήμος  να εξαντλήσει κάθε μέσο πίεσης προς κάθε αρμόδιο όργανο η φορέα, τόσο σε πρώτη φάση για τη σωστή συντήρηση του δικτύου ,όσον και για την άμεση ένταξη της ασφαλτόστρωσης του σε κάποιο χρηματοδοτικό πρόγραμμα. Επί πλέον για το κονδύλι του 1.800.000 € του προγράμματος "ΠΙΝΔΟΣ" που καταργήθηκε, πρέπει να υπάρξει αντικατάσταση της πίστωσης αυτής από αντίστοιχο χρηματοδοτικό πρόγραμμα.
    Θα πρέπει όμως να συνειδητοποιήσουμε οτι για να ακουστεί η φωνή του Θέρμου και της Αιτωλοακαρνανίας που είναι η τελευταία περιοχή που έχει μείνει χωρίς δρόμους ,  πρέπει να φωνάξουμε πολύ. ΟΛΟΙ ΜΑΣ.
    Για να αποκομίσει κάποιος γνώμη και να εξάγει ασφαλή συμπεράσματα  για τη σημερινή κατάσταση του χωμάτινου δικτύου, τις ανάγκες που προκύπτουν και πώς μπορεί να επιλυθεί το πρόβλημα, θα πρέπει να διαβάσει ολόκληρο το παρακάτω απόσπασμα της συνεδρίασης.
__________

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ

Από το πρακτικό 15/2014 της 31ης Οκτωβρίου 2014 τακτικής συνεδρίασης του
Δ η μ ο τ ι κ ο ύ Σ υ μ β ο υ λ ί ο υ Θ έ ρ μ ο υ
Αριθμός Απόφασης: 189/2014

ΘΕΜΑ: «Βελτίωση ασφαλτόστρωση οδικού δικτύου σύνδεσης Τοπικών
Κοινοτήτων ορεινής περιοχής Δήμου Θέρμου»

    Στο Θέρμο και στο Δημοτικό Κατάστημα σήμερα στις 31 του μηνός Οκτωβρίου 2014, ημέρα Παρασκευή και ώρα 18:00 συνήλθε σε τακτική δημόσια συνεδρίαση το Δημοτικό Συμβούλιο Θέρμου, ύστερα από την με αριθμό πρωτ.16/27-10-2014 έγγραφη πρόσκληση τουΠροέδρου, που επιδόθηκε σε όλα τα μέλητου, στο Δήμαρχο καθώς και σ΄ όλους τους Προέδρους και Εκπροσώπους τωνΤοπικών Κοινοτήτων, χωριστά, και δημοσιεύθηκε νόμιμα, σύμφωνα με το άρθρο 67του ν. 3852/2010 (Πρόγραμμα Καλλικράτης).Διαπιστώθηκε ότι υπάρχει η νόμιμη απαρτία, αφού από το σύνολο των 21 μελών του Δημοτικού Συμβουλίου παραβρέθηκαν 19 μέλη. Ήτοι:
ΠΑΡΟΝΤΕΣ
1.Mαραγιάννης Κων/νος (Πρόεδρος) 11. Κομποτού-Λαγιοπούλου Γιαννούλα
2. Αθανασίου (Κουκούλιας) Κων/νος) 12. Κοντογιάννης Γεώργιος
3. Αναγνωστάκης Κων/νος 13. Κότσαλος Κων/νος
4.Bαλλής Αθανάσιος 14. Κωστακόπουλος Νικόλαος
5.Γλαβάς Γεώργιος 15. Μητρομάρας Ευθύμιος
6. Καλογερής Παναγιώτης 16. Παπαδημητρίου Νικόλαος
7. Κασόλας Θεόδωρος 17. Παπαθανασόπουλος (Κορομπίλης) Ιωάννης
8. Κατσαρός Αριστείδης 18. Πριόνας Αντώνιος
9. Καφρίτσας Πέτρος 19. Τριανταφυλλάκης Ιωάννης
10.Κόκκοτος Δημήτριος
ΑΠΟΝΤΕΣ
1. Καλημέρη Ιωάννα -1- 2. Μαραγιάννης Απόστολος -1-
    Από τους Προέδρους των Τοπικών Κοινοτήτων παραβρέθηκαν οι παρακάτω:
Ζαρκάδας Αριστείδης, Κατσαρός Κων/νος, Καρβελάς Λάμπρος, Μπαλαμάτσης Δημοσθένης,
Παπαθανασόπουλος Κων/νος, Πετρόπουλος Γεώργιος, Συρακούλας Ιωάννης, Σύρρος
Γεώργιος
    Από τους Εκπροσώπους των Τοπικών Κοινοτήτων παραβρέθηκαν οι παρακάτω:
Αντωνόπουλος Αναστάσιος, Βέλλιος Νικόλαος, Γρομητσάρης Χρήστος, Ελευθεριάνος
Γεώργιος, Κουρελής Κων/νος, Ραμαντάνης Ιωάννης, Ρασσούλη Γεωργία, Σκούμπας
Δημήτριος, Τσάμης Γεώργιος, Τσόλκας Ιωάννης
    Παραβρέθηκαν, επίσης, ο Δήμαρχος Κωνσταντάρας Σπυρίδων και ο υπεύθυνος για την
τήρηση των πρακτικών υπάλληλος του Δήμου, Κων/νος Κουκούτσης

    Ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου εισηγούμενος το 1ο θέμα της ημερήσιαςδιάταξης, που αφορά την Βελτίωση ασφαλτόστρωση οδικού δικτύου σύνδεσης Τοπικών Κοινοτήτων ορεινής περιοχής Δήμου Θέρμου, έδωσε τον λόγο στον Δημοτικό Σύμβουλο κ. Κωστακόπουλο Νικόλαο για την εισήγηση του θέματος.

Ο κ. Νίκος Κωστακόπουλος
  Ο κ. Κωστακόπουλος, εισηγούμενος το θέμα, είπε: «Το πρόβλημα της προσπελασιμότητας συνιστά την «αχίλλειο πτέρνα» για τον ορεινό Δήμο Θέρμου, ο οποίος εξαιρέθηκε από τη συγχώνευση με το σχέδιο «Καλλικράτης» λόγω του στοιχείου της ορεινότητας, αφού, εκτός από την προβληματική σύνδεσή του με τα αστικά κέντρα και με το εθνικό δίκτυο μεταφορών, αντιμετωπίζει το πρόβλημα της ύπαρξης εκτεταμένου χωμάτινου οδικού δικτύου σύνδεσης των ορεινών Τοπικών Κοινοτήτων του.

     Περιγραφή του προβλήματος
    Το οδικό δίκτυο της κατεξοχήν ορεινής περιοχής του Δήμου Θέρμου εξακτινώνεται από το Θέρμο προς βόρεια και βορειοανατολική κατεύθυνση διακλαδιζόμενο σε 5 (πέντε) κύριους οδικούς άξονες του επαρχιακού δικτύου και στη συνέχεια σε άλλους μικρότερους, έτσι ώστε να συνδέσει τους 22 (είκοσι δύο) οικισμούς της περιοχής αυτής, οι οποίοι ανήκουν σε 10 (δέκα) Τοπικές Κοινότητες, με την έδρα του Δήμου και με το εθνικό οδικό δίκτυο, ενώ με την προέκτασή του προς τις όμορες περιοχές της Ν/Α Ευρυτανίας και της Ναυπακτίας συνδέει μαυτές τόσο τη συγκεκριμένη περιοχή όσο και το Θέρμο και την ευρύτερη περιοχή της Τριχωνίδας.
   Η ορεινή αυτή περιοχή, η οποία παρεμβάλλεται γεωγραφικά ανάμεσα στην ορεινή Ναυπακτία και στην Ν/Α Ευρυτανία, είναι απομονωμένη, αφού στο σύνολό της σχεδόν συνδέεται με χωμάτινους δρόμους. Όσο για την πρόοδο που έχει σημειωθεί τα τελευταία χρόνια στο ζήτημα του εκσυγχρονισμού της οδοποιίας αυτής της περιοχής, είναι σχεδόν μηδαμινή, αφού ουδέποτε υπήρξε αντίστοιχη πολιτική βούληση στον ανάλογο βαθμό που απαιτούνταν για την επίλυση αυτού του κεφαλαιώδους προβλήματος.
   Είναι χαρακτηριστικό ότι με τα έργα οδοποιίας που υλοποιήθηκαν στην περιοχή αυτή την τελευταία 25/ετία, ασφαλτοστρώθηκαν οι δρόμοι σύνδεσης μόνο 5 (πέντε) οικισμών από τους 22 (είκοσι δύο) συνολικά της περιοχής, οι οποίοι απέχουν ακτινωτά από το Θέρμο έως 20 (είκοσι) χμ., ενώ δεν έχουν συνδεθεί άλλοι οικισμοί που βρίσκονται στην ίδια ακτίνα απόστασης από το Θέρμο και άλλοι που βρίσκονται σε απόσταση ακόμα και πλέον των 30 χμ. από το Θέρμο. Επιπλέον, παραμένουν  ημιτελή, λόγω ανεπάρκειας των απαιτούμενων πιστώσεων, οδικά έργα που αναφέρονται σε βελτίωση ασφαλτόστρωση δρόμων σύνδεσης κάποιων κύριων οικισμών, τα οποία είτε είχαν ξεκινήσει τα τελευταία χρόνια είτε βρίσκονται σε εξέλιξη.
   Έτσι, 17 οικισμοί (Αγία Τριάδα, Άγιος Θεόδωρος, Αμβρακιά, Αμπέλια, Άνω Δρυμώνας, Αργυρό Πηγάδι, Δάφνη, Διπλάτανος, Θεοτόκος, Κοκκινόβρυση, Κοσκινά, Λαδικού, Μελίγκοβα, Νεροσύρτης, Νεροχώρι, Πέρκος, Χαλίκι) που ανήκουν σε 8 (οχτώ) Τοπικές Κοινότητες, από τους 22 (είκοσι δύο) συνολικά οικισμούς της περιοχής αυτής, επικοινωνούν ακόμη σήμερα, τόσο με το κέντρο όσο και μεταξύ τους και με τις όμορες περιοχές της Ναυπακτίας και της Ευρυτανίας, αποκλειστικά με υποτυπώδεις χωματόδρομους, οι οποίοι βρίσκονται στο στάδιο της πρώτης διάνοιξης, με ελλιπή γεωμετρικά στοιχεία, χωρίς στοιχειώδη τεχνικά έργα και χαλικόστρωση και μάλιστα ελλιπέστατα συντηρημένοι και σε κάποιες περιπτώσεις αποκλεισμένοι για μεγάλα χρονικά διαστήματα από καθιζήσεις που ουδέποτε αποκαταστάθηκαν οριστικά, αλλά που πάντα αντιμετωπίζονται με πρόχειρες παρεμβάσεις προσωρινού χαρακτήρα.
Με αυτά τα δεδομένα, εύκολα διαπιστώνεται από τον καθένα ότι η περιοχή αυτή αντιμετωπίζει το πρόβλημα της οδοποιίας σε βαθμό μοναδικής έντασης στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας και ίσως και ολόκληρης της χώρας. Και δεν συζητάμε για αγροτικό δίκτυο αλλά για δρόμους του επαρχιακού οδικού δικτύου !!!

     Η βασική αιτία ύπαρξης του προβλήματος αυτού
   Για όποιον γνωρίζει αυτή την απροσπέλαστη, άγνωστη, αλλά και πολλά υποσχόμενη περιοχή, λόγω του αναξιοποίητου περιβαλλοντικού αποθέματος που διαθέτει, θα διακρίνει εικόνες από «την άλλη Ελλάδα», την Ελλάδα της υπανάπτυξης που βιώνει την ελλιπέστατη κρατική μέριμνα ως θύμα της ανισόρροπης περιφερειακής ανάπτυξης της χώρας. Δεν θα είχε νόημα να προβούμε στην ανάλυση των αιτιών που έχει οδηγήσει σαυτή την κατάσταση ούτε στον καταλογισμό ευθυνών.
   Σημασία έχει ότι η ολιγωρία όλων των συναρμόδιων φορέων της πολιτείας σε μεγάλο βάθος χρόνου έχει ως αποτέλεσμα να παραμένει αποκομμένη από τον έξω κόσμο μια ολόκληρη περιοχή, η οποία έχει έκταση 160 τετραγωνικά χιλιόμετρα και καταλαμβάνει κάτι λιγότερο από τη μισή έκταση του Δήμου Θέρμου, σχεδόν διπλάσια της έκτασης της Μυκόνου ή αντίστοιχη αυτής της Μήλου. Το πρόβλημα αυτό, μάλιστα, υποβαθμίζεται συστηματικά ή και αγνοείται ακόμα από τους αρμόδιους φορείς τόσο της Αυτοδιοίκησης όσο και της κρατικής διοίκησης.
    Δυστυχώς, παρόλο που χωροθετείται στην καρδιά του ηπειρωτικού κορμού της Ελλάδας η συγκεκριμένη περιοχή, είχε την ατυχία (;) να βρίσκεται στα όρια του γεωγραφικού χώρου που προσδιορίζει τις εκάστοτε ενότητες της τοπικής αυτοδιοίκησης ή της αποκεντρωμένης διοίκησης, όπου ουδέποτε φθάνει ως εκεί το βλέμμα και το ενδιαφέρον των εκάστοτε διοικήσεων με την κατεστημένη νοοτροπία που χαρακτηρίζεται από κοντόφθαλμες και κεντροβαρείς αντιλήψεις, που αποτελούν δυστυχώς κανόνα στην άσκηση διαχρονικά της πολιτικής στη χώρα μας και στην περιοχή μας.

    Η αναπτυξιακή διάσταση του ζητήματος
  Η ορεινή περιοχή του Δήμου Θέρμου διαθέτει ποικιλία ορεινών και παραποτάμιων οικοσυστημάτων με σπάνιο φυσικό κάλλος και πολλαπλά τουριστικά ενδιαφέροντα, αφού περιλαμβάνει μεγάλο τμήμα του Ανατολικού Παναιτωλικού, που διασχίζεται από τον Εύηνο και τους παραποτάμους του, Γιδομανδρίτη και Φειδάκια, σημαντικό μέρος του οποίου υπάγεται στη ζώνη προστασίας της φύσης Natura 2000, και γιαυτό μπορεί να λειτουργήσει στο σύνολό της ως ολοκληρωμένο Ανοικτό Οικοτουριστικό Πάρκο.
   Αυτό το πλούσιο περιβαλλοντικό απόθεμα της περιοχής αυτής, το πλήθος μνημείων της αγροτικής και πολιτιστικής της κληρονομιάς, η συμπληρωματικότητά της αναφορικά με τα ιδιαίτερα σημαντικά φυσικά και πολιτιστικά αναπτυξιακά χαρακτηριστικά της εγγύς περιοχής του Θέρμου και της λίμνης Τριχωνίδας (Αιτωλική Συμπολιτεία, Αρχαιολογικός Χώρος και νέο Αρχαιολογικό Μουσείο Θέρμου, Κοσμάς Αιτωλός, βυζαντινά μοναστήρια, Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης κ.α.), η γειτνίασή της με την Ευρυτανία και τη Ναυπακτία περιοχές στις οποίες αυτή παρεμβάλλεται γεωγραφικά και συναποτελεί μαυτές ενιαίο γεωγραφικό και οικονομικό χώρο το κλίμα της και η μικρή απόστασή της από τα κύρια αστικά κέντρα της περιοχής, Αγρίνιο και Πάτρα, αποτελούν τα χαρακτηριστικά εκείνα που κατατάσσουν την ορεινή περιοχή του Δήμου Θέρμου σε εν δυνάμει υποδοχέα εξοχικής κατοικίας και προορισμό ανάπτυξης οικοτουριστικών και συναφών εναλλακτικών δραστηριοτήτων, στοιχείων με μείζονα σημασία για την ανάπτυξη της περιοχής Θέρμου, Ναυπακτίας και Ευρυτανίας στην ολότητά της.
   Για την αξιοποίηση όμως των αναπτυξιακών δυνατοτήτων της περιοχής του Θέρμου, πρωταρχική προϋπόθεση αποτελεί η άρση της απομόνωσης της ορεινής ενδοχώρας του Θέρμου, ώστε να αξιοποιηθεί το σημαντικό για την ανάπτυξη στοιχείο της ορεινότητας που παραμένει σε ύπνωση. Αυτό επιβάλλεται, εξάλλου, στα πλαίσια της αναγκαιότητας για συμπληρωματικότητα των δράσεων, ώστε να αξιοποιηθούν και να λειτουργήσουν πολλαπλασιαστικά για την ανάπτυξη οι δημόσιες και οι ιδιωτικές επενδύσεις που έχουν υλοποιηθεί ως τώρα σ αυτή, προκειμένου και το κόστος για τη συγκεκριμένη υποδομή να μετουσιωθεί σε αναπτυξιακή δυναμική.
   Με δεδομένο ότι η περιοχή του Δήμου Θέρμου εξελίσσεται τελευταία σε νέο τουριστικό προορισμό ιδιαίτερα ελκυστικό λόγω των προαναφερόμενων χαρακτηριστικών της και των σχετικών υποδομών που έχουν υλοποιηθεί κυρίως στο Θέρμο (Αρχαιολογικό Μουσείο κ.α.), το συγκεκριμένο ζήτημα υπερβαίνει την τοπική του σημασία και αποκτά περιφερειακή διάσταση, καθώς η ανάδειξη ενός νέου τουριστικού προορισμού εντός των ορίων της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας προσδίδει σαυτή σημαντικό αναπτυξιακό πλεονέκτημα περιφερειακού ενδιαφέροντος.
   Ο στόχος, όμως, για ανάδειξη της περιοχής του Θέρμου σε τουριστικό προορισμό δεν θα υλοποιηθεί στο εύρος που είναι δυνατό, αν δεν προστεθούν στα προαναφερόμενα χαρακτηριστικά του Θέρμου και της λίμνης Τριχωνίδας και αυτά που συμπεριλαμβάνονται στον όρο ορεινότητα, που αποτελεί τη βασικότερη προϋπόθεση για την προσέλκυση επισκεπτών σε δωδεκάμηνη βάση, όπως επιτάσσει η ανάγκη για περαιτέρω τουριστική ανάπτυξη της χώρας και της συγκεκριμένης περιοχής.
 Αυτά τα χαρακτηριστικά τα διαθέτει απλόχερα η ορεινή ενδοχώρα του Θέρμου και περιμένουν την ανάδειξή τους, ώστε να συμπληρωθεί το παζλ των στοιχείων εκείνων της ευρύτερης περιοχής που είναι ικανά να καλύψουν πολλαπλά ενδιαφέροντα των επισκεπτών κι έτσι να λειτουργήσουν από κοινού στην μεγέθυνση της επισκεψιμότητας στην περιοχή. Το γεγονός, εξάλλου, ότι η ορεινή αυτή περιοχή δεν απέχει περισσότερο από 80 (ογδόντα) χμ. από την Πάτρα, ένα από τα μεγαλύτερα αστικά κέντρα της χώρας, και βρίσκεται σε ευνοϊκή απόσταση από την Αθήνα, συνιστά επιπλέον στοιχείο που συνηγορεί στον παραπάνω ισχυρισμό. Δεν μπορεί, φυσικά, να προκύψει κάτι τέτοιο χωρίς την άρση της απομόνωσης της περιοχής αυτής, μέσω της ασφαλτόστρωσης του οδικού της δικτύου.
  Στην προοπτική αυτή δεν μπορεί να παραμένουν ουσιαστικά απροσπέλαστοι οι οδικοί άξονες διασύνδεσης της ορεινής περιοχής του Δήμου Θέρμου, οι οποίοι, μεταξύ των άλλων σημαντικών φυσικών πόρων που αναδεικνύουν, συνδέουν ταυτόχρονα το Θέρμο με δύο σημαντικούς τουριστικούς πόρους που βρίσκονται στις όμορες αυτές περιοχές, το φαράγγι Πανταβρέχι και την Ευηνολίμνη.
   Οι πόροι αυτοί δεν αποδίδουν αναπτυξιακά στο Θέρμο, παρόλο που εντάσσονται στην αναπτυξιακή ενδοχώρα του Θέρμου και βρίσκονται σε απόσταση ανταγωνιστική από το Θέρμο σε σχέση με την αντίστοιχη των αστικών κέντρων, στις περιοχές των οποίων αναφέρονται. Είναι χαρακτηριστικό ότι η απόσταση Θέρμο Πανταβρέχι είναι 48 χμ. έναντι 63 χμ. της αντίστοιχης Καρπενήσι Πανταβρέχι και η απόσταση Θέρμο Ευηνολίμνη 38 χμ. έναντι αντίστοιχης 70 χμ. Ναύπακτος Ευηνολίμνη, μέσω των κοντινότερων αντίστοιχων διαδρομών από το Θέρμο, οι οποίες όμως παραμένουν σχεδόν απροσπέλαστες. Με την εξασφάλιση, όμως, των προσβάσεων προς αυτούς από το Θέρμο, θα προστεθούν ως νέοι τουριστικοί προορισμοί σαυτό, συνιστώντας επιπλέον αναπτυξιακό πλεονέκτημα για το Θέρμο.
  Γιαυτό, επιβάλλεται ο εκσυγχρονισμός του οδικού δικτύου της ορεινής αυτής περιοχής να αντιμετωπιστεί από την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας ως ζήτημα αιχμής και να τεθεί στις προτεραιότητές της και όχι να συνεχίσει να αντιμετωπίζεται ως ένα από τα πολλά τοπικά ζητήματα ήσσονος σημασίας, όπως συμβαίνει έως σήμερα.

  Περιγραφή του αιτήματος
 Για την επίλυση του προβλήματος αυτού απαιτείται βελτίωση ασφαλτόστρωση δρόμων συνολικού μήκους 75 χμ., ώστε να συνδεθούν όλες οι ορεινές Τοπικές Κοινότητες (Αμβρακιάς, Αργυρού Πηγαδίου, Διπλατάνου, Κοκκινόβρυσης, Νεροχωρίου, Πέρκου και Χαλικίου) καθώς και το σύνολο των οικισμών της Τοπικής Κοινότητας Δρυμώνα (Αγία Τριάδα, Άνω Δρυμώνας, Κοσκινά), με την έδρα του Δήμου και με το βασικό μεταφορικό δίκτυο της χώρας, χωρίς να συνυπολογιστούν οι αναγκαίες συνδέσεις τόσο μεταξύ των Τοπικών Κοινοτήτων όσο και με τις όμορες περιοχές της Ευρυτανίας και της Ναυπακτίας.
  Βασικό στοιχείο της διεκδίκησης της επίλυσης αυτού του ζητήματος αποτελεί το γεγονός της ωριμότητας των αντίστοιχων απαιτούμενων έργων, αφού ο Δήμος Θέρμου προέβη με ίδια έσοδα στην εκπόνηση των αναγκαίων μελετών για την ωρίμανση των σχετικών έργων οδοποιίας αυτής της περιοχής, με αποτέλεσμα αυτά τα έργα να έχουν πληρότητα ωρίμανσης ή να βρίσκονται στο τελευταίο στάδιο για την εξασφάλιση του συνόλου των αδειοδοτήσεων, και γιαυτό να μην υπάρχει κώλυμα ένταξής τους σε αντίστοιχο χρηματοδοτικό πρόγραμμα.
  Ο συνολικός προϋπολογισμός των αντίστοιχων έργων ανέρχεται στο ποσό των 29.000.000,00 € περίπου σύμφωνα με τις σχετικές μελέτες, πράγμα που σημαίνει ότι το πραγματικό κόστος του έργου στο σύνολό του δεν θα υπερβεί κατά πολύ το ποσό των 15.000.000,00 €, αν συνυπολογιστεί και το μεγάλο ποσοστό των εκπτώσεων που προσφέρονται από τις εργοληπτικές επιχειρήσεις αυτή την περίοδο. Το κόστος αυτό δεν είναι ανέφικτο να καλυφθεί από αντίστοιχο χρηματοδοτικό πρόγραμμα.
  Το παραπάνω ποσό επιμερίζεται σε 9.355.000,00 €, που αφορά σε ολοκλήρωση ημιτελών οδικών έργων σύνδεσης όλων των οικισμών που απέχουν περί τα 20 χμ. από το Θέρμο (Αγία Τριάδα, Άγιος Θεόδωρος, Αμβρακιά, Αμπέλια, Άνω Δρυμώνας, Κοσκινά, Μελίγκοβα, Νεροσύρτης, Νεροχώρι), και σε 20.000.000,00 €, που αφορά σε οδικά έργα σύνδεσης όλων των οικισμών που βρίσκονται σε ακτίνα απόστασης περί τα 30 χμ. από το Θέρμο (Αργυρό Πηγάδι, Δάφνη, Διπλάτανος, Θεοτόκος, Κοκκινόβρυση, Λαδικού, Πέρκος, Χαλίκι).
  Αναφορικά με τα αναφερόμενα ως ημιτελή έργα, αυτά αφορούν σε τμήματα δρόμων όπου έχουν υλοποιηθεί τα τελευταία χρόνια, ή βρίσκονται σε εξέλιξη, οδικά έργα που αναφέρονται σε βελτίωση ασφαλτόστρωση δρόμων σύνδεσης κάποιων κύριων οικισμών, χωρίς να έχουν ολοκληρωθεί λόγω ελλιπούς χρηματοδότησης τα προβλεπόμενα ολοκληρωμένα οργανικά τμήματα σύνδεσης των αντίστοιχων οικισμών, όπως επιβάλλεται σχετικά. Τα τμήματα των δρόμων με τα ημιτελή έργα είναι: Τριανταφυλλέικα Κοσκινά, Δρυμώνας Νεροχώρι, Τριανταφυλλέικα Μελίγκοβα Αμβρακιά, στα οποία έχουν υλοποιηθεί σχετικά έργα από τη Νομαρχία Αιτωλ/νίας την περίοδο 2008-2009, Τριανταφυλλέικα Αμπέλια Άγιος Θεόδωρος Κοκκινόβρυσης, όπου βρίσκεται σε εξέλιξη έργο από το πρόγραμμα «ΠΙΝΔΟΣ», και Δρυμώνας Νεροσύρτης, όπου βρίσκεται σε διαδικασία δημοπράτησης έργο από την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας.
Τα υπόλοιπα τμήματα των δρόμων σύνδεσης των οικισμών που απέχουν έως και 30 χμ. από το Θέρμο είναι: Αμβρακιά Αργυρό Πηγάδι, Διασελάκι Πέρκος, Κόνισκα Διπλάτανος, Νεροσύρτης Χαλίκι και Αμπέλια Κοκκινόβρυση.
  Εδώ πρέπει να επισημανθεί ότι είχε ενταχθεί το 2012 στο πρόγραμμα «ΠΙΝΔΟΣ» ποσό 1.800.000,00 για τη χρηματοδότηση 7 (επτά) επιμέρους τμημάτων, μικρού μήκους το καθένα, από την οδοποιία στην περιοχή αυτή, ένα σε καθέναν δρόμο, προς Χαλίκι, Νεροχώρι, Αετόπετρα, Κοσκινά, Αμβρακιά, Πέρκο και Διπλάτανο, ποσό ανεπαρκές βέβαια για να καλύψει τις χρηματοδοτικές ανάγκες των σχετικών έργων, αλλά το έργο τελικά δεν προχώρησε λόγω κατάργησης του προγράμματος «ΠΙΝΔΟΣ» με την με Α.Π. 18653/17-4-2014 σχετική εγκύκλιο του Υπουργείου Ανάπτυξης & Ανταγωνιστικότητας. Εξυπακούεται ότι πρέπει να υπάρξει αντικατάσταση της πίστωσης αυτής από αντίστοιχο χρηματοδοτικό πρόγραμμα.
  Στόχος πρέπει να είναι να προσδιοριστεί ένα λογικό χρονικό διάστημα χρηματοδότησης και υλοποίησης του συνολικού έργου σύνδεσης όλων των οικισμών από μία τουλάχιστο κατεύθυνση, ώστε σε έναν ορατό χρονικό ορίζοντα τριών τεσσάρων ετών να μην έχει παραμείνει κανένας οικισμός που να μην συνδέεται με ασφαλτοστρωμένο οδικό δίκτυο με την έδρα του Δήμου και κατ επέκταση με το εθνικό σύστημα μεταφορών.
  Εξυπακούεται ότι σε επόμενη φάση θα πρέπει να χρηματοδοτηθεί αντίστοιχο έργο για σύνδεση αφενός των οικισμών μεταξύ τους και αφετέρου για εκσυγχρονισμό των προσβάσεων της περιοχής αυτής προς τις όμορες περιοχές της Ευρυτανίας και της Ναυπακτίας.
  Παράλληλα, άμεσος στόχος πρέπει να είναι η έγκριση αντίστοιχης πίστωσης για την επαρκή συντήρηση των χωματόδρομων που συνδέουν τους οικισμούς της περιοχής αυτής με την έδρα του Δήμου και μεταξύ τους (απομάκρυνση καταπτώσεων, αποκατάσταση κατολισθήσεων όπου υπάρχουν, διάνοιξη χαντακιών και κατασκευή των πλέον απαραίτητων τεχνικών έργων και χαλικόστρωση), καθώς ο τεχνικός εξοπλισμός τόσο της Περιφέρειας όσο και του Δήμου είναι τελείως ανεπαρκής για να καλύψει αυτή την ανάγκη και η κατάσταση των δρόμων, ειδικά των τελευταίων τμημάτων των δρόμων που συνδέουν τους πλέον απομακρυσμένους οικισμούς (Πέρκο, Διπλάτανο, Αργυρό Πηγάδι, Κοκκινόβρυση, Χαλίκι) είναι απαράδεκτη.

   Βήματα προώθησης της επίλυσης του προβλήματος
  Προκειμένου να δρομολογηθεί η επίλυση του προβλήματος αυτού, πρέπει αυτό να προβληθεί κατάλληλα πρωταρχικά από τον Δήμο Θέρμου ως πρώτιστη προτεραιότητά του και να συμπεριληφθεί στις προτεραιότητες της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης, στην αρμοδιότητα της οποίας ανήκει το συγκεκριμένο ζήτημα, καθώς οι προς εκσυγχρονισμό δρόμοι αυτής της περιοχής συμπεριλαμβάνονται στο Επαρχιακό Οδικό Δίκτυο.
Παράλληλα, πρέπει να συμβάλουν σχετικά και οι συναρμόδιοι φορείς της κεντρικής διοίκησης, με στόχο τη χρηματοδότηση των απαιτούμενων σχετικών έργων μέσω κάθε δυνητικής πηγής χρηματοδότησης. Η κεντρική διοίκηση, εξάλλου, είναι υποχρεωμένη να παρεμβαίνει ανακατανέμοντας αναγκαίους πόρους και τροποποιώντας χρηματοδοτικά εργαλεία, στο πλαίσιο της αναγκαιότητας εξισορρόπησης των κραυγαλέων ανισοτήτων που προκύπτουν από τις αστοχίες του συστήματος κατανομής των κάθε λογής πόρων μεταξύ των διαφόρων επιπέδων διοίκησης, όταν διαπιστώνεται μεγάλη απόκλιση στο επίπεδο των υποδομών των επιμέρους περιοχών στο σύνολο της επικράτειας, όπως χαρακτηριστικά συμβαίνει με τη συγκεκριμένη περίπτωση.
  Η μοναδικότητα της έντασης του προβλήματος αυτής της κατηγορίας σε επίπεδο Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, και όχι μόνο, σε συνδυασμό με τις αναπτυξιακές προοπτικές της περιοχής στην οποία αυτό αναφέρεται, συνιστούν τα στοιχεία εκείνα που συνηγορούν απόλυτα στην αναγκαιότητα χρηματοδότησης των έργων που αναφέρονται στη βελτίωση ασφαλτόστρωση του συνόλου της οδοποιίας της εν λόγω περιοχής.
  Κι εδώ προκύπτουν κάποια ερωτήματα, στη βάση των οποίων πρέπει να ενεργήσουν από κοινού οι αρμόδιοι φορείς για την επίλυση του προβλήματος:
Σε ποιες ενέργειες προτίθεται να προβεί η Περιφέρεια προς την κεντρική διοίκηση για την εξεύρεση του συνόλου του απαιτούμενου κονδυλίου για τη χρηματοδότηση του παραπάνω έργου; Ποια είναι η αντίστοιχη θέση των κοινοβουλευτικών εκπροσώπων της Αιτωλοακαρνανίας;
   Η ωριμότητα των σχετικών έργων έχει εξασφαλισθεί από τον Δήμο Θέρμου και τα Κοινοτικά Προγράμματα της επόμενης προγραμματικής περιόδου δεν έχουν ξεκινήσει ακόμη. Τι προτίθεται να κάνει η Περιφέρεια και τα συναρμόδια Υπουργεία, ώστε να καταστεί δυνατό να ενταχθεί το παραπάνω έργο στα συγχρηματοδοτούμενα έργα ως αναπτυξιακό έργο προστασίας και ανάδειξης ιδιαίτερης αξίας περιβαλλοντικών πόρων και ανάδειξης της περιοχής του Δήμου Θέρμου ως νέου τουριστικού προορισμού;
   Ποια είναι η θέση του Περιφερειακού Συμβουλίου για το θέμα;
  Ποια είναι η θέση του περιφερειάρχη κ. Απόστολου Κατσιφάρα και της Αντιπεριφερειάρχη Αιτωλ/νίας κ. Χριστίνας Σταρακά; Μας χαροποιεί ιδιαίτερα το γεγονός ότι στις προτεραιότητές τους, σύμφωνα με σχετικές πρόσφατες σχετικές δηλώσεις τους, συμπεριλαμβάνονται οι υποδομές και η ανάπτυξη πολιτικών άρσης των κοινωνικών και οικονομικών ενδοπεριφερειακών ανισοτήτων και αναμένουμε να μετουσιωθούν σε πράξη και για την περιοχή μας αναφορικά με το συγκεκριμένο φλέγον ζήτημα. Σίγουρα συμφωνούμε όλοι ότι η πιο βασική υποδομή είναι οι δρόμοι και επομένως η ανισότητα, που χαρακτηρίζει την ορεινή περιοχή του Δήμου μας, συνεπάγεται και την οικονομική και την κοινωνική ανισότητα και στερεί κάθε δυνατότητα για ανάπτυξη, ενώ την καταδικάζει στην απομόνωση και σε παρακμή.
  Η ύπαρξη του προβλήματος αυτού δίνει την ευκαιρία στην εκλεγμένη αρχή της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης της Περιφέρειάς μας να σηματοδοτήσει με τους χειρισμούς της μια νέα αντίληψη στην άσκηση της τοπικής πολιτικής, ανοιχτής στο μέλλον και οραματικής, που θα δίνει έμφαση στην ισόρροπη ενδοπεριφερειακή ανάπτυξη, μακριά από τις επικρατούσες στενόμυαλες και κεντροβαρείς αντιλήψεις και πρακτικές, που ευθύνονται σε μεγάλο βαθμό για την υπανάπτυξη της περιφέρειας της χώρας μας.
  Η αναγκαιότητα, τέλος, για την καλλιέργεια περιφερειακής συνείδησης στο σύνολο της περιφέρειάς μας επιτάσσει την προβολή του προβλήματος αυτού από τα Μέσα Ενημέρωσης στο σύνολο της επικράτειας της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, με στόχο την ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης για το ζήτημα και την καλλιέργεια κλίματος συναντίληψης στα προβλήματα των επιμέρους περιοχών.
  Οι κάτοικοι των απομονωμένων ορεινών χωριών του Δήμου Θέρμου απαιτούν να τους αναγνωριστεί το δικαίωμα πρόσβασης στα χωριά και τα σπίτια τους, αυτό που απολαμβάνουν όλοι οι άλλοι πολίτες σε όλη τη χώρα.
  Ζητούν να τους αναγνωριστεί το δικαίωμα αυτό για το σήμερα, που οι ανάγκες για κίνηση, για επιχειρηματικές και κοινωνικές δραστηριότητες είναι ιδιαίτερα μεγάλες, καθώς πολλές οικογένειες ανέργων από τα αστικά κέντρα υποχρεώθηκαν να επιστρέψουν μόνιμα στα χωριά τους, προσπαθώντας να κάνουν μια νέα αρχή. Τα απομονωμένα ορεινά χωριά στην ορεινή Τριχωνίδα εκπέμπουν κραυγή αγωνίας για την επίλυση αυτού του σοβαρού προβλήματος. Μήπως ήρθε η κατάλληλη ώρα να εισακουστούν οι χρόνιες επίμονες εκκλήσεις τους;».

  Στη συνέχεια ακολούθησε διαλογική συζήτηση, όπου τονίστηκε, τόσο από τα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου και από τον κ. Δήμαρχο όσο και από τους Προέδρους και Εκπροσώπους των Τοπικών Κοινοτήτων της ορεινής περιοχής, αλλά και από εκπροσώπους τοπικών Συλλόγων που παραβρέθηκαν στη συνεδρίαση, η αναγκαιότητα ανταπόκρισης των αρμόδιων φορέων της πολιτείας στην κάλυψη αυτής της κεφαλαιώδους ανάγκης για εκσυγχρονισμό της οδοποιίας της ορεινής περιοχής του Δήμου Θέρμου.
Ακολούθως, o Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου κάλεσε το Συμβούλιο να αποφασίσει σχετικά.
  Το Δημοτικό Συμβούλιο, μετά από διαλογική συζήτηση κι αφού έλαβε υπόψη του την ανωτέρω εισήγηση,
Ο Μ Ο Φ Ω Ν Α  Α Π Ο Φ Α Σ Ι Ζ Ε Ι
α) Αποδέχεται και υπερψηφίζει την ανωτέρω εισήγηση.
β) Θεωρεί ζήτημα πρώτιστης προτεραιότητας τη χρηματοδότηση των απαιτούμενων οδικών έργων για τον εκσυγχρονισμό (ουσιαστική βελτίωση ασφαλτόστρωση) του οδικού δικτύου της ορεινής περιοχής του Δήμου Θέρμου, ώστε να συνδεθούν σε πρώτη φάση όλοι οι οικισμοί με την έδρα του Δήμου και με το εθνικό σύστημα μεταφορών, και συγχρόνως την άμεση λήψη μέριμνας για επαρκή συντήρηση του χωμάτινου οδικού δικτύου της περιοχής αυτής στο σύνολό του.
γ) Τονίζει την ανάγκη να υπάρξει ειδική μέριμνα για τη χρηματοδότηση των απαιτούμενων έργων εκσυγχρονισμού της οδοποιίας της παραπάνω περιοχής, σε αντιστοίχιση με την έκταση του προβλήματος αυτού και τη μοναδικότητα της έντασής του στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας και ίσως και σε πανελλαδικό επίπεδο, όπως επιτάσσει η αναγκαιότητα για την αποτελεσματική αντιμετώπισή του στο πλαίσιο της υποχρέωσης της Πολιτείας για επίτευξη της ισόρροπης περιφερειακής ανάπτυξης.
δ) Καλεί την Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση Δυτικής Ελλάδας, ως αρμόδιο φορέα για το Επαρχιακό Οδικό Δίκτυο, στο οποίο συμπεριλαμβάνονται και οι δρόμοι σύνδεσης των Τοπικών Κοινοτήτων της ορεινής περιοχής του Δήμου Θέρμου, να συμπεριλάβει στις πρώτιστες προτεραιότητές της τον εκσυγχρονισμό (βελτίωση ασφαλτόστρωση) της οδοποιίας της περιοχής αυτής και να εξαντλήσει όλα τα περιθώρια χρηματοδότησης του έργου από πόρους της Περιφέρειας εντός της θητείας της παρούσας Περιφερειακής Αρχής. Συγχρόνως, να προβεί στην άμεση χρηματοδότηση έργου για την επαρκή συντήρηση του χωμάτινου επαρχιακού δικτύου της περιοχής αυτής στο σύνολό του με έμφαση στα τελευταία τμήματα οδοποιίας σύνδεσης των πλέον απομακρυσμένων οικισμών, με στόχο την εξυπηρέτηση της περιοχής το χρονικό διάστημα που θα μεσολαβήσει ως την ολοκλήρωση του έργου της ασφαλτόστρωσης της οδοποιίας της.
ε)  Θεωρεί απόλυτα λογικό και επιβεβλημένο να ενισχυθεί οικονομικά η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας για την αντιμετώπιση του ζητήματος αυτού από την κεντρική διοίκηση, στο πλαίσιο της αναγκαιότητας παρέμβασής της για εξισορρόπηση των κραυγαλέων ανισοτήτων, όπως η συγκεκριμένη περίπτωση, που προκύπτουν από τις αστοχίες του συστήματος κατανομής των κάθε λογής πόρων μεταξύ των διαφόρων επιπέδων διοίκησης. Στο πλαίσιο αυτό πρέπει να καταβληθεί προσπάθεια, ώστε να καταστεί επιλέξιμο το παραπάνω έργο και για ένταξη στα συγχρηματοδοτούμενα έργα ως αναπτυξιακό έργο προστασίας και ανάδειξης ιδιαίτερης αξίας περιβαλλοντικών πόρων και ανάδειξης της περιοχής του Δήμου Θέρμου ως νέου τουριστικού προορισμού.
στ) Καλεί όλους τους συναρμόδιους φορείς, προς τους οποίους πρέπει να σταλεί η απόφαση αυτή – αρμόδια Υπουργεία, Βουλευτές του Νομού και Π.Ε.Δ. Δυτικής Ελλάδας να παρέμβουν αποφασιστικά, στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων τους, για την εξασφάλιση των απαιτούμενων πιστώσεων από κάθε δυνητική πηγή χρηματοδότησης για την υλοποίηση του αιτούμενου έργου στο σύνολό του.
  Ο αρχηγός της ελάσσονος αντιπολίτευσης κ. Ιωάννης Τριανταφυλλάκης επεσήμανε ότι αποδέχεται την αναγκαιότητα εκσυγχρονισμού της οδοποιίας της παραπάνω περιοχής σύμφωνα με τη σχετική εισήγηση, αλλά θεωρεί ότι το ζήτημα που τίθεται είναι ποιο θα είναι το κοινωνικό περιεχόμενο της συγκεκριμένης παρέμβασης με δεδομένο και τον μεγάλο βαθμό εγκατάλειψης και ερήμωσης της περιοχής και ότι θα πρέπει από την παρέμβαση αυτή να επωφεληθούν οι κάτοικοι της περιοχής και όχι επιχειρηματικά συμφέροντα ξένα προς τον λαό.
Η απόφαση αυτή έλαβε αύξοντα αριθμό 189/2014.
Γι΄ αυτό συντάχθηκε το πρακτικό αυτό και υπογράφεται ως ακολούθως:
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΑ ΜΕΛΗ
(Ακολουθούν υπογραφές)
Ακριβές Απόσπασμα
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
Μαραγιάννης Κων/νος